Yansıtıcı Düşünme

YANSITICI DÜŞÜNME

Yansıtıcı düşünme temel olarak eğitimle ilgili olguları düşünme olarak tanımlanabilir. Bu düşünme şekli problemleri çerçeveleme (tanımlama ve düzenleme), akılcı seçimler yapabilme, beklenen ya da beklenmeyen sonuçları değerlendirme ve bu seçimlerin sorumluluğunu üstlenme becerisiyle ilgilidir.
Yansıtıcı düşünme problemlere gerçek çözüm bulurken ve sağlıklı kararlar verirken bireye yardımcı olur. Öğrencilerin zihni yaşantılar yoluyla zenginleşirse üst düzeyde (analiz, sentez, değerlendirme) düşünceye erişmesi kolaylaşacaktır. Bireyin yaşantılar yoluyla algılama düzeyi artacağı için problemlerin daha kolay ve iyi algılanmasını sağlayarak verimli çözümler üretmesine katkıda bulunacaktır. Bu çalışmalarda başarılı olması için bireyin üst düzeyde düşünme kültürüne erişmiş olması gerekmektedir. Buda ancak yansıtıcı düşünme yaklaşımıyla olmaktadır.
Yansıtma (yansıtıcı öğretim, yansıtıcı araştırma, uygulama üzerine yansıtma) bugün eğitimde en önemli kavramlardan biridir. Temel olarak yansıtma kavramı eğitimin konularını derinlemesine açıklamak ve bunlara yön vermek amacıyla Dewey tarafından 1933’de açıklanmış olup uygulayıcıların pratik sorunlarıyla ilgilenen, bunlara uygun ve gerçekçi çözümler üretmeye çalışan etkin, amaçlı ve istikrarlı düşünme süreci anlamına gelmektedir. Yansıtıcı düşünme sonsuza kadar değişmeyi ve gelişmeyi kapsar. Yansıtıcı düşünme bireyin yaşamı boyunca nasıl değişeceğini düşünmenin bir yoludur.
YANSITICI DÜŞÜNMENİN YARARLARI
              
Yansıtıcı düşünme, öğretmene ve öğrenciye dolayısıyla topluma birçok yarar sağlar.  Yansıtıcı düşünmenin öğretmene sağladığı yararlar;
• Öğretme-öğrenme yaşantılarının etkililiği üzerinde düşünmeye yönlendirir.
• Sınıftaki olayları algılamayı ve çözümlemeyi sağlar.
• Öğrenciler için ilgi çekici bir öğrenme ortamı oluşturmaya yardımcı olur.
• Mesleki açıdan gelişimi ve gelişim sürecini denetlemeyi sağlar.


Öğrenciye sağlayabileceği yararlar ise;
• Öğrenme hedefleri belirlemeye yönlendirir.
• Kullandığı öğrenme strateji ve stillerinin etkililiği üzerinde düşünmeyi sağlar.
• Öğrenme düzeyini belirlemeye yardımcı olur.
• Öğrenme sorumluluğunu almasını sağlar.
• Sorun çözme yeteneğini geliştirir.
• Kendini değerlendirme becerisini geliştirir.
ÖĞRENCİLERİMİZDE YANSITICI DÜŞÜNMEYİ NASIL GELİŞTİREBİLİRİZ?
Yansıtıcı düşünme öğrenilebilir. Öğrenci ve öğretmenlerin yansıtıcı düşünmeyi öğrenebilmeleri için eğitim sisteminin yansıtıcı düşünmeye olanak tanıyacak nitelikleri taşıması gerekir. Yansıtıcı düşünceyi geliştirici yaklaşımlar, etkinlikler;
1.Öğrenme Yazıları: Öğrencilerin kişisel tepkilerini, sorularını, duygularını, değişen görüşlerini, düşüncelerini ve öğrenme süreçleri ve içeriğine ilişkin bilgilerini kaydettikleri materyallerdir. Öğrenme yazılarında öğrencilerin öğrenmeleri üzerinde yaptıkları açıklamalar, çözümlemeler ve yansıtmalar yer alır.

2.Kavram ve Zihin haritaları: Öğrencilerde yansıtıcı düşünmeyi geliştirmede öğretmenin öğrencilere ve öğrencilerin öğretmene ve birbirlerine sordukları sorular da etkilidir. Bu soruların üst düzeyde düşünmeye yönelik olması gerekir. Öğrencilerden üst düzeyde düşünmeye yönelik sorular sormaları istenmeli ve onlara bu konuda gerekli olanaklar tanınmalıdır.

3.Soru Sorma: Öğrencilerde yansıtıcı düşünmeyi geliştirmede öğretmenin öğrencilere ve öğrencilerin öğretmene ve birbirlerine sordukları sorular da etkilidir. Bu soruların üst düzeyde düşünmeye yönelik olması gerekir. Öğrencilerden üst düzeyde düşünmeye yönelik sorular sormaları istenmeli ve onlara bu konuda gerekli olanaklar tanınmalıdır.


Öğretmenin de yansıtıcı düşünmesini uyarmak için kendisine sorabileceği sorular;
• Öğrencilerden ne kadar konuşmalarını istiyorum ve kendim ne kadar anlatıyorum? 
• Hedefleri nasıl belirliyorum ve hedeflerin başarılıp başarılmadığını nasıl anlıyorum?
• Dersin sonunda kendimi nasıl hissediyorum?
4.  Anlaşmalı (Negotiated) Öğrenme: Anlaşma sözcüğü burada; “öğrencilerin öğrenmelerine ilişkin kararlara katılımı” anlamına gelmektedir. Öğrenciler öğretmen yardımıyla neyi, ne zaman ve nasıl öğreneceklerine ve bu öğrenmenin neden gerekli olduğuna ilişkin kararlar alabilirler.


5. Kendini değerlendirme: Öğrencilerin yansıtıcı düşünmelerini uyarmak için kendilerini ve arkadaşlarını değerlendirme olanağı verilmelidir. Yansıtıcı düşünme de kendini ve birbirini değerlendirmeyi uyarmaktadır. Öğrenme sürecinde yapılan kendini değerlendirmeler, öğrencilerin kendini değerlendirme becerilerini geliştirebilir; güdülenme ve kendi başına öğrenmeyi arttırabilir. Bu şekilde yansıtıcı düşünceyi geliştirici yaklaşımlar, etkinlikler kullanılmalı böylelikle yansıtıcı düşünen bireylerin oluşturduğu bir toplumda yaşamanın kolay ve zevkli olacağı açıktır.   Bu şekilde Kendini denetleyebilen bireyler toplum için daha çok ürün ortaya koyabilir ve daha az sorun çıkarabilir.