GÖSTERİP YAPTIRMA YÖNTEMİ
YARARLARI
·
· Öğrenmede kalıcılık sağlar çünkü öğrencinin aktif
katılımı söz konusudur.
·
· Kavramların, kelimelerin yetersiz kaldığı fikir,
prensip olguların açıklanmasında etkili bir araç olarak kullanılabilir (Örnek:
Açelya levhaları, trafik ışıklarını düz yöntemle anlattığı için başarısız oldu
ve bu yöntemi seçti).
·
· Öğrenci konuyu görerek ve işiterek öğrenir.
·
· Gösteriler ilgi çektiğinde etkin bir öğrenme ortamı
oluşur.
SINIRLILIKLARI
·
· Kalabalık sınıflar için pahalı araçlar gerekir.
·
· Her araç-gereç ve materyal sağlanamayabilir.
·
· Eğitim teknolojisi alanında belli bir bilgi düzeyine
sahip olmak gerekir.
·
· Öğretmen açısından iyi bir hazırlanma süreci
gerektirir.
GÖSTERİP -YAPTIRMA TEKNİĞİNİN AMAÇLARI
Gösterip yaptırma tekniği bir işlemin
yapılışının ya da bir aracın kullanımın önce gösterilip açıklanması, sonra da
uygulama yaptırılmasıdır. Bu yöntem verilen bilgilerin uygulamaya
dönüştürülmesi amacıyla kullanılmaktadır. Öğrenciye ne yapılacağının söylenmesinin
yetersiz kaldığı, nasıl yapılacağının da gösterilmesi gerektiği durumlarda
kullanılır. Bir işlemin uygulanmasını, bir sürecin işleyişini, bir araç gerecin
çalıştırılmasını önce gösterip açıklama sonra öğrenciye alıştırma yaptırarak
öğretme yoludur.
Bilgi ve beceriler yaparak ve yaşayarak
kazanılır. Gösterip yaptırma yönteminde gösteri kısmı öğretmen yaptırma kısmı
ise öğrenci merkezlidir. Gösterip yaptırma yöntemi psikomotor becerilerin
kazandırılmasında etkili olduğu gibi duyuşsal hedeflerin kazandırılmasında da
kullanılabilmektedir.
Bir başka deyişle söz konusu olan
öğretilecek öğenin önce öğretmen tarafından gösterilip, tanıtılıp daha sonra da
aşamalandırılarak öğrenciler tarafından yapılmasıdır. Bu metot uygulama
düzeyinde davranış kazandırılmaya yönelik bir metottur. Bu yöntemde işin en iyi
şekilde nasıl yapılacağı gösterilir ve öğrencilerden bunları yapmaları
beklenir. Bu teknik daha çok fiziksel becerileri kazandırılmasında kullanılır.
Bu yöntemle öğrenme yüksek oranda sağlanır. Çünkü teknik öğrencinin görerek,
duyarak ve dokunarak öğrenmesine olanak sağlar ve kalıcı bir öğrenme ortamı
sağlanır.
Özellikleri
· Gösteri öğretmen merkezli, yapma işlemi de öğrenci
merkezlidir.
· Bu yöntem daha çok öğrencilerin psikomotor becerileri kazanmasında
etkilidir.
· Öğrenciler becerileri yaparak ve yaşayarak öğrenirler.
GÖSTERİP- YAPTIRMA TEKNİĞİNE UYGUN
ÖRNEKLER
ÖRNEK 1.
Tıp fakültesinde yaraya dikiş atma
hedefine ulaşmak isteyen bir öğretim üyesinin sınıfa bir kadavra getirip yarayı
önce kendisi öğrenciler önünde dikerken nasıl dikiş atılacağını anlatarak
açıklaması ardından da öğrencileri bu işlemi kendilerinin uygulamalı olarak
yapmalarını istemesi yöntemin uygulanmasına bir örnektir.
ÖRNEK 2.
Bir beden eğitimi öğretmeninin derste
diyaframdan nasıl nefes alınacağını önce kendisinin uygulamalı olarak
göstermesi, açıklaması ve sonra da öğrenciler teker teker yapmasını istemesi bu
yönteme uygun bir örnektir.
YÖNTEMİN UYGULANMASINDA DİKKAT EDİLECEK
NOKTALAR
1. Öğretmen, yapacağı
gösteri bir deneyse, deneyi önceden yapmalı ve deneyden önce sınıf planını,
öğrencinin deneyi göreceği şekilde hazırlamalıdır. Öğrencilerin deneyi takip
ettikleri ve anlayıp anlamadıklarını öğrenmek için kısa sorular sormalıdır.
Deney sonucu sınıfça yorumlanmalı ve genellemeye ulaşılması sağlanmalıdır.
2. Öğretmen gösteri sırasında istenmeyen bir durum olmaması için çok dikkatli olmalı, doğabilecek bir tehlike durumu varsa öğrencilere uygulanarak önlen alınmalıdır.
3. Öğretmen gösteriyi tüm öğrencilerin görebileceği şekilde yapması için eğitim ortamını “u” şeklinde düzenlenmelidir.
4. Gösterinin süresi ve zamanın belirlenmiş olması gerekir.
5. Gösteri sonunda sonuçlar öğrencilerle birlikte değerlendirilmeli, eksik yanlar varsa saptanmalıdır.
6. Gösterilecek bir film ise öğretmen tarafından önceden mutlaka izlenmeli öğrencilerin seviyesine uygun olup olmadığı kontrol edilmeli, vurgulanacak noktalar belirlenmelidir.
7. Gösterinin mümkün olduğunca basit araçlarla ve anlaşılır bir şekilde yapılmasına özen gösterilmeli, günlük yaşamla bağ kurulmalıdır.
8. Yazılı bir materyal oluşturulmuşsa sonunda öğrencilere dağıtılmalıdır.
2. Öğretmen gösteri sırasında istenmeyen bir durum olmaması için çok dikkatli olmalı, doğabilecek bir tehlike durumu varsa öğrencilere uygulanarak önlen alınmalıdır.
3. Öğretmen gösteriyi tüm öğrencilerin görebileceği şekilde yapması için eğitim ortamını “u” şeklinde düzenlenmelidir.
4. Gösterinin süresi ve zamanın belirlenmiş olması gerekir.
5. Gösteri sonunda sonuçlar öğrencilerle birlikte değerlendirilmeli, eksik yanlar varsa saptanmalıdır.
6. Gösterilecek bir film ise öğretmen tarafından önceden mutlaka izlenmeli öğrencilerin seviyesine uygun olup olmadığı kontrol edilmeli, vurgulanacak noktalar belirlenmelidir.
7. Gösterinin mümkün olduğunca basit araçlarla ve anlaşılır bir şekilde yapılmasına özen gösterilmeli, günlük yaşamla bağ kurulmalıdır.
8. Yazılı bir materyal oluşturulmuşsa sonunda öğrencilere dağıtılmalıdır.
YÖNTEMİN UYGULANMASINDA İZLENECEK
AŞAMALAR
1. Öğretmenin gerekli ortam ve
araç-gereçleri hazırlaması.
2.Gösteri planının önceden hazırlanıp
panoya asılması ya da öğrencilere izlenecek aşamaların yazdırılması.
3.Yazı yanında mutlaka, şekil, şema ve
görsel öğelere yer verilmesi, izlenen bir film ise önceden konu ile ilgili
açıklama yapılması, aralarda durdurulup açıklama yapılması ve sonunda
değerlendirme yapılması.
4.Yapılan gösteri birkaç öğrenciye
tekrar ettirilerek yapılan hatalar varsa görmeleri sağlanmalı.
5.Soru cevap ile konunun eksik
yanlarının tamamlanması.
6.Öğrencilere bireysel ve grup olarak uygulamanın yaptırılması.
6.Öğrencilere bireysel ve grup olarak uygulamanın yaptırılması.
7.Yapılan çalışma boyunca öğretmenin
öğrencilerin çalışmalarını kontrol etmesi, onları yönlendirmesi ve yapılan
hataları anında düzeltilmesinin sağlanması.
8. Ortaya çıkan ürün ve çalışmaların
öğrencilerle birlikte değerlendirilmesi.