Gösterip Yaptırma Yöntemi

GÖSTERİP YAPTIRMA YÖNTEMİ


YARARLARI

·                     ·             Öğrenmede kalıcılık sağlar çünkü öğrencinin aktif katılımı söz konusudur.
·                     ·             Kavramların, kelimelerin yetersiz kaldığı fikir, prensip olguların açıklanmasında etkili bir araç olarak kullanılabilir (Örnek: Açelya levhaları, trafik ışıklarını düz yöntemle anlattığı için başarısız oldu ve bu yöntemi seçti).
·                     ·             Öğrenci konuyu görerek ve işiterek öğrenir.
·                     ·             Gösteriler ilgi çektiğinde etkin bir öğrenme ortamı oluşur.

SINIRLILIKLARI

·                     ·             Kalabalık sınıflar için pahalı araçlar gerekir.
·                     ·             Her araç-gereç ve materyal sağlanamayabilir.
·                     ·             Eğitim teknolojisi alanında belli bir bilgi düzeyine sahip olmak gerekir.
·                     ·             Öğretmen açısından iyi bir hazırlanma süreci gerektirir.


GÖSTERİP -YAPTIRMA TEKNİĞİNİN AMAÇLARI

Gösterip yaptırma tekniği bir işlemin yapılışının ya da bir aracın kullanımın önce gösterilip açıklanması, sonra da uygulama yaptırılmasıdır. Bu yöntem verilen bilgilerin uygulamaya dönüştürülmesi amacıyla kullanılmaktadır. Öğrenciye ne yapılacağının söylenmesinin yetersiz kaldığı, nasıl yapılacağının da gösterilmesi gerektiği durumlarda kullanılır. Bir işlemin uygulanmasını, bir sürecin işleyişini, bir araç gerecin çalıştırılmasını önce gösterip açıklama sonra öğrenciye alıştırma yaptırarak öğretme yoludur.
Bilgi ve beceriler yaparak ve yaşayarak kazanılır. Gösterip yaptırma yönteminde gösteri kısmı öğretmen yaptırma kısmı ise öğrenci merkezlidir. Gösterip yaptırma yöntemi psikomotor becerilerin kazandırılmasında etkili olduğu gibi duyuşsal hedeflerin kazandırılmasında da kullanılabilmektedir.
Bir başka deyişle söz konusu olan öğretilecek öğenin önce öğretmen tarafından gösterilip, tanıtılıp daha sonra da aşamalandırılarak öğrenciler tarafından yapılmasıdır. Bu metot uygulama düzeyinde davranış kazandırılmaya yönelik bir metottur. Bu yöntemde işin en iyi şekilde nasıl yapılacağı gösterilir ve öğrencilerden bunları yapmaları beklenir. Bu teknik daha çok fiziksel becerileri kazandırılmasında kullanılır. Bu yöntemle öğrenme yüksek oranda sağlanır. Çünkü teknik öğrencinin görerek, duyarak ve dokunarak öğrenmesine olanak sağlar ve kalıcı bir öğrenme ortamı sağlanır.
Özellikleri
                   ·             Gösteri öğretmen merkezli, yapma işlemi de öğrenci merkezlidir.
                    ·             Bu yöntem daha çok öğrencilerin psikomotor becerileri kazanmasında etkilidir.
                    ·             Öğrenciler becerileri yaparak ve yaşayarak öğrenirler.


GÖSTERİP- YAPTIRMA TEKNİĞİNE UYGUN ÖRNEKLER
ÖRNEK 1.
Tıp fakültesinde yaraya dikiş atma hedefine ulaşmak isteyen bir öğretim üyesinin sınıfa bir kadavra getirip yarayı önce kendisi öğrenciler önünde dikerken nasıl dikiş atılacağını anlatarak açıklaması ardından da öğrencileri bu işlemi kendilerinin uygulamalı olarak yapmalarını istemesi yöntemin uygulanmasına bir örnektir.
ÖRNEK 2.
Bir beden eğitimi öğretmeninin derste diyaframdan nasıl nefes alınacağını önce kendisinin uygulamalı olarak göstermesi, açıklaması ve sonra da öğrenciler teker teker yapmasını istemesi bu yönteme uygun bir örnektir.
YÖNTEMİN UYGULANMASINDA DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR
     1. Öğretmen, yapacağı gösteri bir deneyse, deneyi önceden yapmalı ve deneyden önce sınıf planını, öğrencinin deneyi göreceği şekilde hazırlamalıdır. Öğrencilerin deneyi takip ettikleri ve anlayıp anlamadıklarını öğrenmek için kısa sorular sormalıdır. Deney sonucu sınıfça yorumlanmalı ve genellemeye ulaşılması sağlanmalıdır.

      2. Öğretmen gösteri sırasında istenmeyen bir durum olmaması için çok dikkatli olmalı, doğabilecek bir tehlike durumu varsa öğrencilere uygulanarak önlen alınmalıdır.

      3. Öğretmen gösteriyi tüm öğrencilerin görebileceği şekilde yapması için eğitim ortamını “u” şeklinde düzenlenmelidir.

      4. Gösterinin süresi ve zamanın belirlenmiş olması gerekir.

      5. Gösteri sonunda sonuçlar öğrencilerle birlikte değerlendirilmeli, eksik yanlar varsa saptanmalıdır.

      6. Gösterilecek bir film ise öğretmen tarafından önceden mutlaka izlenmeli öğrencilerin seviyesine uygun olup olmadığı kontrol edilmeli, vurgulanacak noktalar belirlenmelidir.

      7. Gösterinin mümkün olduğunca basit araçlarla ve anlaşılır bir şekilde yapılmasına özen gösterilmeli, günlük yaşamla bağ kurulmalıdır.

      8. Yazılı bir materyal oluşturulmuşsa sonunda öğrencilere dağıtılmalıdır.
YÖNTEMİN UYGULANMASINDA İZLENECEK AŞAMALAR
1. Öğretmenin gerekli ortam ve araç-gereçleri hazırlaması.
2.Gösteri planının önceden hazırlanıp panoya asılması ya da öğrencilere izlenecek aşamaların yazdırılması.
3.Yazı yanında mutlaka, şekil, şema ve görsel öğelere yer verilmesi, izlenen bir film ise önceden konu ile ilgili açıklama yapılması, aralarda durdurulup açıklama yapılması ve sonunda değerlendirme yapılması.
4.Yapılan gösteri birkaç öğrenciye tekrar ettirilerek yapılan hatalar varsa görmeleri sağlanmalı.
5.Soru cevap ile konunun eksik yanlarının tamamlanması.

6.Öğrencilere bireysel ve grup olarak uygulamanın yaptırılması.
7.Yapılan çalışma boyunca öğretmenin öğrencilerin çalışmalarını kontrol etmesi, onları yönlendirmesi ve yapılan hataları anında düzeltilmesinin sağlanması.
 8. Ortaya çıkan ürün ve çalışmaların öğrencilerle birlikte değerlendirilmesi.