İNTERNET TABANLI ÖĞRENME
İNTERNET
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin yoğun olarak kullanıldığı
günümüzde, bilgi birikiminin her geçen gün arttığı ve bu birikimden daha fazla
yararlanmanın gerektiği tartışılmaz bir gerçektir. Küreselleşme ile birlikte
bilginin dolaşımı ve bu bilgiden daha fazla yararlanma gereksinimi, bilgiye
ulaşma teknolojilerinin gelişimini de beraberinde getirmiştir. Bu
teknolojilerden biride internettir.
İnternet
bilgisayarların birbirine bağlanması ile oluşan ve dünyanın en büyük iletişim
ağıdır. Dünyanın en büyük bilgi bankasıdır. İnternet aracılığıyla, her geçen
gün değişen ve gelişen bilgiye “herkesin, her yerde ve her zaman”
ulaşılabilmesi mümkün olmaktadır.
Bilim
ve teknolojideki gelişmeler sonucunda toplumun yapı taşı konumundaki bireylerde
aranan yeterlikler ve nitelikler de değişmektedir. Günümüzde artık, bilgiye en
kısa sürede ulaşabilen, bilgiyi ayıklayabilen, sunabilen, yorumlayabilen ve en
önemlisi üretebilen bireyler hedeflenmektedir.
İNTERNET TABANLI ÖĞRETİM
Okullardaki; öğrenci sayısının ve bilgi miktarının hızla
artması, öğretmen yetersizliği, bireysel farkların önem kazanması, başta
bilgisayar olmak üzere öğretim teknolojilerinin öğretme-öğrenme süreçlerinde
kullanılmasının en önemli nedenlerindendir.
Büyük miktarda veri sağlama, bilgiye
kolay erişim ve zengin iletişim olanakları, internetin öğretim amaçlı kullanımı
fikrini doğurmuştur. Bu fikir “İnternetle öğretim” kavramının oluşmasına
öncülük etmiştir. İnternetle öğretim, artan yeni bilgi ve becerilerin
kazandırılmasında, öğrencilerin öğrenme alışkanlıklarının ve deneyimlerinin
zenginleştirilmesinde kullanılabilecek yeni bir eğitim modelidir.
İnternetle öğretim; zengin iletişim
seçenekleri ve bilgiye kolay erişim olanakları sunarak, öğretim ortamlarını
zenginleştiren ve öğrencinin bilgiyi yapılandırmasını temele alan
bireyselleştirilmiş öğretim süreci olarak tanımlanabilir. Son zamanlarda
internet ortamında giderek yaygınlık kazanan işlemlerden biri olan “internetle
öğretim” kavramı yerini “internet tabanlı öğretim” kavramına bırakmıştır.
İnternet tabanlı öğretim, öğrenen ve
öğretenin zaman ve mekan yönünden birbirinden farklı durumlarda bulunduğu, alt
yapısında internet tabanlı ortamların kullanıldığı istendik davranışlar
geliştirme süreci olarak ele alınmaktadır. İnternet tabanlı öğrenme,
öğreticilerin, bireysel farklılıkları göz önüne alarak buna uygun eğitim
vermelerini mümkün kılmaktadır. Ayrıca, bu eğitimin “herhangi bir yerde,
herhangi bir zamanda” verilmesini sağlayarak hem öğrenciler için daha uygun bir
ortam yaratmaktadır. Anlamayı ve öğrenmeyi zenginleştirerek davranış
değişikliği oluşturmayı amaçlayın internet tabanlı öğretim, bilgiyi üç yolla
vermektedir:
• Gerçek zamanda
• Gerçek olmayan zamanda
• Her ikisi birlikte
Buna ek olarak bilgiyi aktarmada
çeşitli teknolojik yöntemlerden de
yararlanmaktadır.
İNTERNET TABANLI ÖĞRETİMİN SÜRECİNDE KULLANILAN TEKNOLOJİNİN
ÖZELLİKLERİ
Donanım, yazılımlar ve iletişim hatlarının hızı bilgiye erişim
açısından büyük önem taşımaktadır. Bu gerekçe ile hem teknolojik donanım hem de
bu donanımı kullanacak öğretmen ve öğrencilerin kullanımla ilgili bilgi ve
becerisi önemlidir.
İNTERNET TABANLI ÖĞRETİMİN ÖZELLİKLERİ
•İnternet tabanlı öğrenme ortamları, teknolojinin özellikleri
kullanarak spesifik konu alanlarına ilişkin bilgiden eğitimin amaçları
doğrultusunda yararlanmayı sağlar. İnternet tabanlı öğrenme ortamları diğer
ortamlardan şu şekilde farklılık gösterir.
•İnternet bağlantılı bir bilgisayarla düzenlenen öğretme-öğrenme
sürecini benimsemeyen internet tabanlı öğretimin en önemli özelliği,
öğrencilerin bireysel özelliklerine göre farklı öğrenme etkinlikleri
sunmaktadır. Bir başka özelliği de zaman ve ortam sınırlaması olmaksızın
bilgiye erişim olanağı sağlamasıdır.
•İnternet tabanlı öğretim, sınıf yerine internet bağlantılı
herhangi bir bilgisayar, esnek olmayan öğretim programları yerine öğrencinin
isteğine bağlı eş zamansız öğretme-öğrenme süreçleri, kolay değişmeyen içerik
yerine öğrenme gereksinimlerine göre değişen esnek ve zengin programları
öngörmektedir.
•Öğrenci edilgen değil, sürece aktif katılandır. Öğretmen bilgi
veren değil öğrenciyi yönlendirendir.
•İnternet tabanlı öğretimde öğreten ve öğrenen açısından mekân,
zaman, tek kaynağa bağlı olma ve salt öğreteni etkin kılma gibi kısıtlamalar
ortadan kalkarak hem gerçek zamanlı hem de eş zamansız öğretme-öğrenme
süreçleri yürütülebilmektedir.
İNTERNET TABANLI ÖĞRETİMİN KULLANIM YERLERİ
1) Örgün Derslere İnternet Desteği
Sağlanması: Örgün eğitim kurumlarında yürütülen programlardaki bazı derslerde
ders notu yayınlama, ilgili çevrimiçi kaynaklara erişme, öğrencinin kendini ve
öğreticinin öğrenciyi değerlendirmesi gibi etkinliklerin internet üzerinden
gerçekleştirildiği öğretim programlarıdır.
2) Örgün Derslerin İnternete Dayalı
Sunulması: Derse kayıt olma, dersi takip etme ve öğrencinin kendini
değerlendirmesi gibi öğretim faaliyetlerinin tamamıyla internet üzerinden
gerçekleştirildiği programlardır.
3) Sanal Üniversite Uygulamaları:
Üniversite kampüsünde yürütülen herhangi bir ön lisans, lisans, yüksek lisans
ve doktora programlarının İnternet’e dayalı olarak yürütüldüğü programlardır.
Geçmişte posta yolu ile başlayan uzaktan eğitimde
telekomünikasyon teknolojileri radyo, TV yayımcılığı, ses ve video kayıtları,
etkileşimli ses ve video yıllardır kullanılmaktadır. Son yıllarda ise
internette eş zamanlı (senkron: sohbet-chat kanalları, gerçek zamanlı görsel/işitsel
konferanslar) ve farklı zamanlı (asenkron: e-mail, tartışma listeleri, tartışma
forumları) bilgisayar tabanlı etkileşim araçları kullanılmaya başlanmış,
günümüzde internet tabanlı uzaktan öğretim, dünyada hızla gelişen eğitim
kanallarından birisi haline gelmiştir. Uzaktan öğretim sürecinde, internet ve
ilişkili teknolojiler (bilgisayar, modem ve telefon hatları) kullanarak
eğitimin tamamı veya belirli bir bölümü öğrencilere ulaştırılmakta ve
öğrenciler de bilgisayarları aracılığıyla öğretime katılabilmektedirler.
4) İnternete Dayalı
Sertifika Programları: Eğitim kurumları tarafından gerçekleştirilen hizmet-içi
eğitim, yabancı dil ve bilgisayar kursları gibi eğitim programlarının tamamıyla
internet üzerinden yürütüldüğü programlardır. Eğitim kapsamındaki konu
anlatımları, alıştırmalar, örnekler ve konuyla ilgili kaynaklar internet
ortamında katılımcıya verilir. Bunun yanı sıra haftanın belli gün ve
saatlerinde tüm katılımcılar ve konuyla ilgili öğretim elemanları, “chat”
ortamından bir araya gelerek, haftalık programda yer alan konularla ilgili
sorular sorarak tartışırlar, anlaşılmayan noktalar giderilmeye
çalışılır.
Öğrenme ve öğretmeye ilişkin yeni
yaklaşımlar, buna paralel olarak yeni öğrenme ortamlarının düzenlenmesini de
beraberinde getirir. Bilgi ve teknolojideki baş döndüren hız, bireyden
beklenenleri ve bu beklenenlerin edinilmesine ilişkin süreci değiştirmektedir.
İnternet tabanlı öğretim programı, odak noktasında öğretme değil öğrenmenin
olduğu; mekân, zaman, katılımcı yaşı, tek kaynağa bağlı olma, esnek olmayan
programlar ve salt öğreteni etkin kılma gibi kısıtlamaların olmadığı bir
süreçtir. İnternet tabanlı öğretme-öğrenme süreçlerinin tasarlanmasında öğrenci
merkezli yaklaşımların temele alınması gerekli görülmektedir.
Öğrencinin bilgiyi yapılandırarak
öğrenmesini temele alındığı yapılandırmacı yaklaşımın uygulanışında internet
tabanlı öğretim, süreci zenginleştirir. İnternet tabanlı öğretim süreçleri
geleneksel anlayıştan tamamen farklı hedef, içerik, iletişim ve yöntemsel
uygulamaları gündeme getirmektedir. İnternet tabanlı öğretimde sınıf yerine
internet bağlantılı herhangi bir bilgisayar, esnek olmayan öğretim programları
yerine öğrenme gereksinimlerine göre değişen esnek ve zengin programlar ise
koşulmaktadır.
YARARLARI VE SINIRLILIKLARI
Öğretim ortamlarında farklı şekillerde kullanılabilen İnternetle
öğretim etkinlikleri, geleneksel öğretim etkinlikleri ile karşılaştırıldığında
öğretim ortamlarına pek çok kolaylık sağlamaktadır. İnternet tabanlı öğretim,
yararlarının yanı sıra bazı sınırlılıklar da içermektedir.
Yararları
•Zaman bağımsızlığı sağlar. İstendiği zaman alınabilir ve tekrar
edilebilir, en uygun zamanda devam ettirilebilir, istendiği zaman tamamlanabilir.
•Ortam bağımsızlığı sağlar. Bir bilgisayar ve internet
bağlantısının olduğu her yerde; evde, işte hatta tatilde dahi eğitimler
sürdürülebilir.
•Birey merkezli öğretim sunar. Öğrenmeyi gerçekleştirecek olan
bireyi merkeze yerleştirir. Eğitim esnasında kullanıcıların ihtiyaç duyacakları
noktalar belirlenerek eğitim içeriği ve araçları içerisinde buna göre
düzenlemeler yapılır. Sunulan seçenekler yardımıyla bireye özgü öğrenme olanağı
sağlar.
•Tüm bireylerin eğitimden eşit yararlanmasını sağlar. Eğitim
hakkı bireylerin tüm yaşamları boyunca kullanılması ve yararlanılması gereken
bir haktır. Dolayısıyla internet tabanlı öğretim tüm bireylere yaşamlarının
belli bir dönemi ile sınırlı kalmaksızın yaşam boyu eğitim fırsatı sağlar.
•Öğrenciler kendi öğrenmelerine ilişkin daha fazla sorumluluk
alırlar.
•Eğitim için konaklama, ulaşım, bina ve sınıf ortamı
zorunluluğunu kaldırır
•Etkileşim ve dönüt fırsatı sağlar.
•Kritik düşünme, problem çözme ve yaratıcılık becerilerinin
gelişimine katkıda bulunur. Deneysel ve aktif öğrenmeyi sağlar, öğrenen
örgütlerde bireyler arasında işbirliğini ve dayanışmayı arttırır.
•Öğrencilerin en güncel eğitim materyallerine ulaşmalarına
olanak sağlar. İnternetle öğretimin eğitsel yararlarının en önemlisi olanı,
metin, grafik, ses, video ve animasyon gibi çeşitli çoklu ortam elemanlarını
birleştirerek, öğrenme ortamlarını zenginleştirmesidir. İnternetle öğretimin
sunduğu çoklu ortam araçları, öğrencilerin kişisel ihtiyaçlarına en uygun
kaynakları araştırmalarına ve bulmalarına olanak sağlar
•İnternetle öğretim öğrencilere kendi öğrenme düzeyleri ve
ihtiyaçları doğrultusunda eğitsel içeriği takip etme olanağı sağlar. Ayrıca her
öğrenciye, kendi öğrenme hızına göre bir öğretim ortamı sunarak bireysel
öğrenme olanağı sağlar.
Sınırlılıkları
•İnternetle öğretimin en önemli sınırlılığı teknik alt yapı
gerektirmesidir. Çünkü internetle öğretim, gelişmiş bir bilgisayar donanımı
dışında internet erişimi içine giren gelişmiş ağ kapasitesi ve ağ girişine de
ihtiyaç duymaktadır. İnternet ortamındaki teknik sorunlar bilgiye ulaşmadaki
engel oluşturabilir.
•İnternet tabanlı öğretim her tür öğretim etkinliği için uygun
bir öğretim modeli değildir. Yapılan araştırmalar doğrultusunda, internet
üzerinden psikomotor ve duyuşsal özelliklerin öğretilmesinin çok sınırlı olduğu
belirtilmektedir.
•Her yeni öğretim sürecinde olduğu gibi internetle öğretim için
öğrencilerin bir süre uyum sağlama süreci geçirmesi gereklidir. Bu nedenle
internete dayalı öğretim süreçlerinin ilk uygulamalarında etkililiği düşük
olabilir.
•İnternetle öğretimin gerçekleştirilebilmesi için gerekli
bilgisayar donanımının ve yazılımının karşılanması, teknik personel
gereksiniminin sağlanması eğitim kurumlarına belli bir yük getirmektedir.
Özellikle az sayıda öğrenci grupları ve kısa süreli eğitimler için internetin
kullanılması eğitim kurumlarına büyük bir mali yük getirecektir. Maliyet bazı
okul ortamlarında internet tabanlı öğretimin başlıca sınırlılığıdır.
•Eş zamanlı eğitimde yapılabilen iletişiminin ancak belirli yer
ve zamanlarda gerçekleştiği dikkate alındığında internet tabanlı öğretimde “
yüz yüze iletişim” eksikliği de bir sınırlılık olarak görülmektedir.
•İnternet tabanlı öğretim, ulaşım ve haberleşmeye bağımlı bir
süreç öngörmektedir.
•Öğrencilerin teknoloji korkusu ve öğrencilerin ilgili
donanımları kullanma yetersizliği internet tabanlı öğretimin verimliliğini
azaltan bir faktör olarak görülmektedir.
•Desteğin
yeterince sağlanamaması durumunda öğrenci tek başına çalışmak zorundadır. Bu
durum öğrencinin motivasyonunu olumsuz yönde etkileyen bir faktördür.