Problem Çözme Yöntemi

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ


 Problem çözme, istenilen hedefe varabilmek için etkili ve yararlı olan araç ve davranışları türlü olanaklar arasından seçip kullanmadır. Problem çözme, bilimsel yöntem, eleştirel düşünme, karar verme sorgulama ve yansıtıcı düşünme gibi terimleri içermektedir. Bu yöntem, bir problemin çözümünde genelleme ve sentez yapmada kullanılır. Daha çok araştırma yoluyla öğretme yaklaşımında, bilişsel alanın uygulama düzeyindeki davranışların kazandırılmasında ve bu alanın analiz ve sentez özelliklerini geliştirmede kullanılır.


Sorun çözme yeteneği; doğuştan getirilen bedensel ve zihinsel kuvvetlere, öğrenme ve öğretme ilkelerine, öğretim yöntemlerine, iyi hazırlanmış öğretim programlarına, yeteri kadar araç ve gerece, ölçme ve değerlendirme tekniklerine, çağdaş eğitim ve öğretim anlayışına göre sistematik bir çalışma ile kazanılır.
Bu yaklaşımın özü, John Dewey’ in problem çözme yöntemindeki beş aşamaya dayanmaktadır.
I. Aşamaları
·                                  Problemin ortaya çıkması: Problem ya öğrenciler tarafından ya sınıfta kendiliğinden ya da öğretmenin bir güçlüğü sınıfa getirmesiyle ortaya çıkmaktadır.
·                                  Problemi tanıma: Problemi tanıma aşamasında problem, açık ve anlaşılır bir problem cümlesi olarak belirtilir. Böylelikle öğrencilerin problemi tanıması, neyi çözeceklerini anlamaları mümkün olacaktır.
·                                  Problemle ilgili bilgi toplama: Problemin çözümünde bilgi kaynakları belirlenmeli ve öğretmen öğrencilerini bu bilgi kaynaklarına yöneltmelidir. Toplanan bilgiler, problemin çözümüne yardımcı olacak görüş ve anlayışı ortaya çıkaracaktır.
·                                  Problem çözümüyle ilgili en uygun hipoteze karar verme: Toplanan bilgilere dayanarak bazı çözüm yolları aranacaktır. Öğretmen bu çözüm yollarından en uygununun seçilmesi için öğrencilere faydalı olmaktadır. Düşünülen çözüm yollarının problemi çözecek nitelikte olup olmadığı tümevarım, tümden gelim, sentez, benzeşim, vb. gibi çeşitli deney ve karşılaştırmalarla araştırılmaktadır.
·                                  Sonuca varılması ve test edilmesi: Problem çözülerek sonuca varıldığında öğretmen çalışmaları bir daha değerlendirmelidir. Gerek görüldüğünde elde edilen sonucun tekrar uygulaması yapılarak doğruluğu test edilebilir.

ÖZELLİKLERİ
·                                  Öğrenci merkezlidir.
·                                  Öğrencide ilgi ve güdülemeyi arttırır.
·                                  Daha kalıcı izli öğrenmeleri oluşturur.
·                                  Bilimsel yöntemi kullanmayı öğretir ve bilimsel tutumu kazandırır.

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMLERİ
Tüme Varım: Ayrı ayrı olaylardan kanunlar çıkarma amacını güder (Tan-Erdoğan,2004,s.69). Bu yöntem zihinsel bir yöntemdir. Birçok dersin öğretimi tüme varıma dayanır. Bu bakımdan tüme varım yöntemi, öğretimde kullanılan önemli yöntemlerden biridir. Tüme varım, henüz açıklanmamış olaylar karşısında kalındığı zaman kullanılan muhakemedir. Olaylardan hareket edilir, genel kanuna erişilir. Bu özellikle araştırma, keşif ve türetme aracıdır.
Tümden Gelim: Aklın gerçek olarak kabul ettiği hükümlerden veya prensiplerden, özel hüküm ve prensiplere varma yoludur. Aklın hakikat olarak kabul ettiği genel hükümlerden veya prensiplerden, kanun veya kurallardan çıkarak daha özel mahiyetteki sonuçlara, yeni hükümlere veya hakikatlere varılması amaç edinir.
Tümden gelim yöntemi daha çok, tüme varımın tamamlayıcısı ve devamı olarak uygulanır. Yalnız başına da uygulanır.
Tümden gelim yöntemi, genel gerçeklerden yararlanarak çeşitli madde ve olayların açıklanmasına olanak verir. Öğretimde zamandan tutum sağlar. Çünkü olayların kanıtı zihin yoluyladır. Fakat öğrencileri genellikle bedenen pasif durumda bırakır.
Çözümleme Yöntemi (Analiz): Bütünün elemanlarına ayrılmasıdır. Zihnin sorunu daha iyi ve tam olarak öğrenmesi için öğelerine ayırması ve öğeler arasındaki ilişkileri ayrı ayrı yönlerden incelemesidir. Böylece öğeler arasındaki ilişkiler sezilir. Öğrenme daha çabuk ve sağlam olur.
   
Bireşim Yöntemi (Sentez): Bireşim, öğeleri birleştirip bir bütünü meydana getirmek demektir. Birbiri ile ilişkisi bulunan parçaları birleştirerek evvelce analiz edilen şeyi, tekrar meydana getirmektir. Bireşim yöntemi, çözümleme yönteminin karşıtı bir yöntemdir. Bu yönteme, çözümlemeden sonra başvurulur. Çözümleme sonucunda ayrılmış olan öğeler, fikir ve duygular, mantığa uygun ve bir sıraya göre birleştirilip bütün tekrar meydana getirilir.
Bu yöntemle, birbiriyle ilgisi bulunan öğelerin birleştirilmesi suretiyle evvelce çözümlenen bir konuyu tekrar meydana getirmekle birlikte; bu alanda çok önemli olan ve mevcut olmayan yaratması mümkün olmaktadır. 
e) Analoji: İnsan zihninin benzeyişlerden yararlanarak yaptığı bir akıl yürütme yoludur. Analoji yoluyla elde edilen sonuçlar tüme varım ve tümden gelim gibi kesin değildir. Sonuçlar yanıltabilir. Bununla birlikte analoji de bir akıl yürütme yoludur.
FAYDALARI
  
       a)     Öğrenci öğrenmeye aktif olarak katılır.
       b)     Algılama ve akılda tutma daha uzun süreli olur.
       c)     İlgiyle öğrenme ve güdülenme sağlar.
       d)    Başka araçlardan yararlanılır.
       e)   Öğrenciler birbirlerinin fikirlerinden yararlanırlar.
       f)     Öğrencilere ilerde yüz yüze geleceği sorunlara uygulayıcı çözümlerin modelini oluşturur.
       g)    Hem zihinsel, hem de etkin öğrenmeyi kapsar.
       h)    Öğrencilerin sorumluluklarını geliştirir.
       i)     Öğrenciler sadece ders kitaplarına bağlı kalmazlar. Başka kaynak ve materyallerden yararlanırlar.
       j)     Öğrenciler sonuçlara ulaşmak için nasıl bağımsız düşünmeleri gerektiğini öğrenirler.
       k)    Öğrenciler başarısız oldukları durumlarda da (sert cezalar almaksızın) öğrenme imkânına sahip olurlar.
       l)     Öğrencilerin bilimsel görüş ve düşünüş kazanmalarına yardım eder.
      m)  Öğrencilere plânlı ve düzenli çalışmayı öğretir.
      n)    Öğrencilerde öneride bulunma, hipotez kurup ileri sürme yeteneğini geliştirir.

SINIRLILIKLARI

      a)         Fazla zaman alabilir.
      b)        Bazı konuların işlenmesine uygun olmayabilir.
      c)         Sık sık olursa bıkkınlık verebilir.
      d)        Harcanan emek, enerji ve zamana değmeyebilir.
      e)         Öğrenciler önemli sosyal problemleri anlayacak olgunluğa erişmemişlerse bu yöntemi uygulamak güçleşir.
     f)           Problemin çözümü için gerekli kaynak ve materyal kolaylıkla bulunmayabilir.
     g)         Problem üzerinde çalışmaktan dolayı öğrenci olumsuz tavır geliştirebilir.
     h)        Öğrenmenin değerlendirilmesi güçtür.
     i)           Problem oluşturma bazen yöneticilerle, velilerle ya da diğer ilgililerle anlaşmazlığa neden olabilir.
     j)           Öğrenciler maddi külfet altında kalabilirler.
    k)        Bütün disiplinlere uygulanması güçtür.

EN İYİ KULLANIM İÇİN REHBER İLKELER
          a)         Problem çözümünde şu aşamaların izleneceğini bilme.
Heyecanlanma: Bütün öğrenme tecrübeleri aynı şekilde başlar; heyecanlanma. Bunun için ilk yapılacak iş problemi çok dikkatlice okumak ya da dinlemektir.
Algılama: Bilgiler duyu organları tarafından algılanmaktadır. Bunun için problemi bir kez daha yüksek sesle okumak ya da okutmak, şeklini çizmek gibi yollara başvurmak gerekir.
Hafıza: Benzer bir probleme ilişkin geçmiş tecrübeler hafızada canlanır. Kişi o zaman kullanıldığı yöntemleri hatırlar.
Düşünme: özellikle yaratıcı düşünme probleminin pek çok noktalarının göz önünde tutulmasına neden olur.
İlgi, güdülenme, bilinmeyene karşı tutku: Problem çözümü üzerinde direnmeye yardım eder.

Yaratıcı düşünce ve problem çözme teknikleri: 
·                     Doğru çözüme gitmeye neden olur.
·                     Öğrencileri benzer birkaç problemle karşı karşıya bırakma.
·                      Problemleri öğrencilerin olgunluk ve beceri düzeylerine uygun bir biçimde sunma.
·                      Problemin önemini öğrencilere gösterme.
·                      Problemi tanımlama ve sınırlamada öğrencilere yardım etme.
·                      Öğrencinin kullanacağı uygun araç ve gereci sağlama.
·                      Gerektiğinde rehberlik yapma ve yönlendirme.
·                      Öğrencilerin değerlendirme yapabilmeleri için ölçüt geliştirmelerine yardım etme.

ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER: (OLUMLU-OLUMSUZ)
                     ·             Çalışma ve öğrenme ortamı, ( yer, çevre, ısı, ışık, araç-gereç, sınıf düzeni).
                     ·             Beslenme ve sağlık durumu.
                     ·             Plânlı çalışma durumu.
                     ·             Öğretmenin kişiliği, uzmanlığı, dersi sevimli hâle getirmesi, (istek ve ilgi uyandırma, güdüleme)
                     ·             Beş duyuya hitap etme.
                    ·             Dinlenme.
                    ·             Ceza.

                   ·             Pekiştirme yapma ve konuların tekrarı.