ÖĞRENME GALERİSİ YÖNTEMİ
Öğrenme
galerisi öğrencileri oturdukları yerden kaldırıp aktif olacakları duruma
getiren bir tartışma tekniğidir. Bu metodun avantajları, metodun esnekliği ve
öğretmen ve öğrencilere sağladığı faydaların çokluğudur. Öğrenme galerisi,
bilgisayar, masaların üstüne yerleştirilmiş kâğıt parçaları ve basılı grafik
kâğıtları ile desteklenebilir. Birçok ders süresi için veya 15 dk. için program
yapılabilir. Öğrencilere düşüncelerini daha samimi ve sınıf ortamına göre daha
rahat bir şekilde sunma şansı sağlar. Eğitimciler için de, öğrencilerin özel
konseptler hakkındaki düşüncelerini ve yanlış anlaşılmaları sorgulamalarını ölçer.
UYGULAMANIN ADIMLARI
1. Öğrencilerin 2-4 kişilik gruplara
ayrılması
2. Grupların öğrendiklerini gözden
geçirmeleri ve hangi bilgileri, becerileri, gelişmeleri, ilgileri
öğrendiklerini sınıfa asarlar
3. Listelerin duvara asılarak
sergilenmesi
4. Öğrencilerin ayağa kalkması ve
listeleri inceleyerek, kendilerini de öğrenmiş olduğu ancak kendi
listelerine yazmayı unuttukları maddelerin önüne işaret koymaları
5. Hangi önerinin kaç kişi tarafından
gerçekleştiğinin değerlendirilmesi
6. Her grubun lisesinin incelenip
özetlenmesi
ÖĞRENME GALERİSİ AKTİVİTESİNİ ADIM ADIM AÇIKLAMA
1) Sorular Üretin: Sınıftaki ortak bir düşünce için 4-5 soru
hazırlanır.
2) Soruları Yazın: Ders saatinden önce soruları her bir kâğıda
bir soru gelecek şekilde ya da beyaz tahtalara yazın. Beyaz tahtalar tekrar
tekrar yazılabildiği için avantajlıdır.
3) Soruları Asma: Soruları sınıfın duvarlarına kâğıtlar arasında
yeterli boşluklar olacak şekilde asın.
4) Öğrencileri Hazırlayın: Öğrenme galerisini ilk defa
uygulayacağınız zaman öğrencilere tekniğin açıklamalarını verin. “Öğrencileri
Öğrenme Galerisine Hazırlama” kısmına bakın. Öğrenme galerisinin yazılı ve
sözlü değerlendirmesi varsa, değerlendirmedeki önemli öğeleri belirtin.
5) Rolleri Atayın ve Öğrencileri Gruplayın: Öğrencileri 3-5
kişilik gruplara ayırın. Her bir gruba yorumlarını ve görüşlerini duraklarda
aktarırken kullanmaları için farklı renklerde kalemler belirleyin. Bundaki amaç,
sorulara hangi grubun hangi yorumu yaptığını belirlemektir. Her bir grup
elemanından kendisini tanıtmasını isteyin. Eğer işbirlikçi öğrenme teknikleri
kullanılacaksa lider, yazıcı, muhabir gibi rolleri
atayın.
6) Öğrenme Galerisine Başlayın: Grupları farklı gözlem
kâğıtlarına veya duraklara yöneltin. Grupların duraklara gitmelerinin üzerine,
her bir grup durakta yazılan soru hakkında yorum yazar. Taslaklardaki ve
yorumlardaki karışıklıkları engellemek için raporları sayfanın başından
başlayarak maddeler halinde ve birbirine yakın şekilde hazırlamalarına
yönlendirin.
7) Yeni Duraklara Yönlendirin ve İçerik Ekleyin: Soruların
zorluğuna bağlı olarak, bir süre sonra – 3-5 dk. kadar- öğrencilere “yer
değiştirin” deyin. Grup
saat yönünde diğer durağa ilerler. Grup yeni durakta yorumlarını ekler kâğıda
ve önceki gruptan kalan yorumlara karşılık verir. Raporların bütün grup
üyelerinin düşüncelerini içermesini sağlayın.
8) Öğretmenin Çalışmaları İzlemesi: Öğretmen gruplar ilerlerken
öğrenci tartışmalarını ve tartışmalara bütün grup üyelerinin katılımını
destekler. Öğrencilerin soruları yanlış anlamalarına ya da anlamamalarına
karşı, ipucu vermeye ya da soruları başka şekilde ifade etmeye hazırlıklı olun.
Hala anlaşılmamışsa, öğrenme galerisinin nasıl yürütüleceğini açıklamak için de
hazırlıklı olun. (Tartışmayı güdülemek için öğrencilere raporları hakkında
sorular yöneltebilirsiniz)
9) Başlangıç Durağına Dönüş: Gruplar durakları gezerken önceki
grupların eklemiş oldukları yorumlarını gözden geçirir. Bu prosedür gruplar
bütün durakları dönüp, tekrar başlangıç durağına gelene kadar devam eder.
Öğrencileri yerlerine oturup başlangıç sorularını yazmaları konusunda
bilgilendirin.
10) Raporların Dışa Vurumu: Bu aşamada, grup kendi orijinal
tartışma sorusuna neler yazılmışsa, onları birleştirir. Gruplara yorumları
sentezlemeleri için 10 dakikalık izin verin. Önceden belirlenen grubun
muhabiri, diğer grupların elemanlarının da yardımıyla oluşan yorumları özetler
ve kara tahta veya tepegöz kullanarak sözlü şekilde sınıfa sunar. Sözlü raporun
uzunluğu 5 dakikayı geçmemelidir. Alternatif olarak, öğrenciler bireysel
fikirlerinden oluşan ya da grup olarak oluşturdukları yazılı bir rapor da
sunabilir.
11) Öğrenci Öğrenmelerini Ölçme: “Raporların Dışa Vurumu”
aşaması boyunca öğretmen, doğru ifade edilmiş fikirleri destekler ve yanlış
anlaşılmaları ve hataları düzeltir.
ÖĞRENME GALERİSİ AKTİVİTESİNİ HAZIRLAMA
1) Öğrencilere öğrenme galerisinin prosedürünü ve grup
çalışmasının önemini açıklayın.
2) Öğrenme galerisi için her bir grup üyesine işbirlikçi
çalışmanın gerekliliğini, öğrencilere kuralları açıklayın ve görevlerine
atayın. (örneğin, grup lideri, yazıcı..vs)
3) Değerlendirme kriterlerini gözden geçirin.
4) Yapıcı yorumları sağlamak için rehberlik hazırlayın.
ÖĞRENME GALERİSİNİ DEĞERLENDİRME
Öğrenme galerisi informal ya da yazılı ve sözlü hazırlıkları
içeren formal şekillerde olabilir. Bu bölümde öğrenme galerisinin basit
değerlendirme ölçeklerine göre farklı bakış açılarıyla değerlendirilmesi,
yazılı ve sözlü raporların kalitesinin grubun katılımıyla sıralanması yapılır.
Değerlendirme ölçeklerini kendi grubunuzun içeriğine göre bağımsız düşünerek
düzenleyin.
ÖĞRENME GALERİSİ ÇEŞİTLERİ
1) Galeri Koşusu: Öğrenme galerisine benzer, fakat verilen konu
ya da kavram daha alt düzeydedir. Bu yüzden de grupların tek durakta soru
hakkındaki tüm bilgileri yazmasını engellemek için zaman kısıtlı tutulur ve
böylece durak gezisi hızlanır. Bu sonradan gelen grubun da yeni fikirler
belirtmesine imkân tanır.
2) Bilgisayar Turu: Tartışılan resmin duraklarda bilgisayarlar
üzerinden gösterilmesinin dışında öğrenme galerisi ile aynıdır.
ÖĞRENME GALERİSİNİN ÖĞRENCİYE KATKILARI
ÖĞRENME GALERİSİNİN ÖĞRENCİYE KATKILARI
Öğrencilerin belli bir süre içerisinde neler öğrendiklerini
değerlendirmelerini sağlar.
Eksik
bilgilerini görmelerini ve değerlendirmelerini sağlar. Öğrenme Galerisi, ünite
sonu tekrar tekniğidir.