Sinektik

 

SİNEKTİK

İlköğretim programlarında konuya, sınıfın yapısına ve olanaklarına göre uygulanabilecek alternatif tekniklerden biri olarak ele alınan sinektik tekniği W. J. Gordon tarafından ortaya atılmıştır. Kelime olarak “sinektik” zıt unsurları birlikte yazma anlamına gelen yunanca “synecticos” kelimesinden gelmektedir Gordon tarafından sinektik kavramı da “alışılmadık” ifadesine karşılık gelen bir terim olarak kullanılmaktadır.

Sinektik tekniğinin temel ilkesi alışılmadık, yabancı kavramları alışıldık/tanıdık hale getirmek ya da alışıldık/tanıdık olanları yabancı/alışılmadık hale getirmektir. Beyin fırtınasına benzeyen bu uygulama eğitim öğretim sürecinde genel olarak yaratıcılığa ve fantastik hikâyelere ya da diyaloglara olanak tanıyan bir etkinlik olarak kullanılabilmektedir.

Öğrenme ortamında yer verilen sinektik tekniğine dayalı etkinlikler genel olarak öğrencilerin kendi analojilerini üretmeleri ve zıtlıkların benzerliklerini görmeleri ile başlar.

ÖRNEK
Öğrencilere “Aşk hangi şehre benzer?” sorusu yöneltilir. Bu soruya öğrenciler “Aşk İstanbul’a benzer, ikisi de karmaşık ve heyecan vericidir.” gibi yaratıcılığa dayalı farklı cevaplar verebilir. Böylece öğrencilerin yaratıcılığı tetiklenmiş olur. Öğrenciler mutluluğun nasıl ateş gibi olduğundan, özgürlüğün zincirler gibi ya da erozyonun hırsız gibi olduğundan söz edebilirler. Örnek bir diğer uygulama olarak, emperyalizm konusu işlenirken öğrencilere “Hangi hayvan emperyalizme benzer?” sorusu yöneltilebilir.

Araştırmanın amacı, ilköğretim programlarında yer alan sinektik tekniği uygulamasını sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre incelemektir. Çalışma genel tarama modeline göre desenlemiştir. Araştırma sürecinde, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış öğretmen görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formunun güvenirlik ve geçerliğinde uzman görüşlerine başvurulmuştur. Araştırma sonucu elde edilen nitel veriler üzerinde içerik analizi uygulanmıştır.

İçerik analizi araştırmacılar tarafından sırasıyla;

1.          Verilerin kodlanması,
2.          Temaların bulunması,
3.          Kodların ve temaların düzenlenmesi,
4.          Son aşama olarak bulguların tanımlanması ve yorumlanması şeklinde yapılmıştır.


Buna göre kodlama ve temalaştırma süreci sonunda “sinektik tekniğinin öğrenci davranışları açısından etkileri”,“öğretmen açısından sinektik tekniği” ve “öğretmenlerin uygulama süreci için önerileri” olmak üzere üç tema oluşturulmuştur. Araştırma bulgularına dayalı olarak sinektik tekniğinin kolay, kullanılabilir, etkin katılımı sağlayan ve yaratıcılığı geliştiren bir teknik olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte tekniğin uygulama sürecinde öğrencileri cesaretlendirme, pekiştireç kullanma ve öğrenciyi yargılamama gibi öğretmen davranışlarının önemli olduğu belirlenmiştir.