Metabilişsel Düşünme Nedir ?

METABİLİŞSEL DÜŞÜNME NEDİR?


Üst biliş, çeşitli kaynaklarda bireyin kendi bilişsel süreçlerini kontrol edebilme ve yönlendirebilme yeterliliği; bireyin problem çözmesinde planlama, izleme ve değerlendirmenin kullanıldığı yüksek düzeyde bir yönetsel süreç; bilişsel aktivitenin anlaşılması ve kontrol edilmesi; bilişi etkileyen faktörlerin anlaşılması ve küçük modeller eşliğinde bilişin izlenip kontrol edilmesi olarak tanımlanmaktadır. Flavell, 1976 yılında çocukların ileri bellek yetenekleri konusunda yaptığı bir araştırmada ilk kez üst bellek (metamemory) terimini kullanmış ve bu kavramı literatüre kazandırmıştır.
Flavell (1979) üst bilişsel bilgiyi (metacognitive knowledge); yordam bilgisi, bildirimsel bilgi ve her ikisi (duruma dayalı bilgi) olmak üzere üçe ayırmıştır. Üst bilişsel bilginin bu üç aşaması, aşağıda açıklanmıştır.
1.Yordam Bilgisi: Bir işin ya da görevin başarıyla nasıl sonuçlandırılacağını; nasıl yapılacağını bilmektir. Bir üçgenin alanının nasıl hesaplanacağını bilmek, yordam bilgisine örnek olarak verilebilir. Ancak unutulmamalıdır ki yordam bilgisi bir işi yapmayı değil, sadece işin nasıl yapılacağını bilmeyi ifade eder.
2.Bildirimsel Bilgi: Bildirimsel bilgi ise bireyin söz konusu işi ya da görevi kendisinin yapıp yapamayacağını bilmesini ifade eder. Bildirimsel bilgi, bireyin kendi sahip olduğu yeterlilikler hakkındaki bilgisidir. Örneğin bir matematik problemini çözmek için belirli bir stratejiyi uygulayıp uygulayamayacağını; bir üçgenin alanını hesaplayıp hesaplayamayacağını bilmek.
3.Duruma Dayalı Bilgi:  Bireyin karşılaştığı bir durumda hangi bilgiyi işlevsel olarak kullanabileceğini bilmesini; diğer bir deyişle hangi durumda ne yapacağını bilmesini gerektirir. Bireyin, yordam bilgisi ve bildirimsel bilginin her ikisine birden sahip olmasını da beraberinde getirir. Yani duruma bağlı bilgide bireyin, bir işin hem nasıl yapılacağını, hem kendisinin yapıp yapamayacağını hem de hangi durumda ne yapacağını bilmesi gerekir. Üst bilişsel bilginin bu düzeyi Flavell (1979) tarafından yordam bilgisi ve bildirimsel bilginin ikisinin birden bulunduğu (both declarative and procedural knowledge) bir düzey olarak adlandırılmıştır.
Diğer yandan Flavell (1979), bu yapıyı daha detaylı açıklayabilmek için üst bilişsel bilgiyi etkileyen bazı değişkenler de belirlemiştir. Bunlar: Birey değişkenleri, görev değişkenleri ve strateji değişkenleri şeklinde sınıflandırılmıştır. Kendi içlerinde de alt kategorilere ayrılan bu yapı, aşağıda ayrıntılı biçimde açıklanmıştır:
A)Birey Değişkenleri:
•Birey içi: Kişilerin kendileriyle ilgili sahip oldukları bilgiyi tanımlar. Örneğin, bir şahıs hatırlama bakımından kendisinin diğerlerinden daha kabiliyetli olduğunu hissedebilir.
•Bireyler arası: Kişinin diğerlerinin becerileri hakkında sahip olduğu bilgiyi tanımlar. Örneğin bir talebe sınıftaki bir dostunun diğer talebelere nazaran matematiğe daha eğilimli olduğunu düşünebilir.
•Bilişsel genellemeler: Bilişsel genellemeler (ya da evrenseller) alt kategorisi, tüm insanların sahip olduğu bilişsel özellikler hakkındaki bilgidir.
B)Görev Değişkenleri: (Task Variables) Bireyin, karşılaştığı durumun doğası ve belirli bir işin (görevin) gerektirdikleri hakkında sahip olduğu bilgiyi göstermektedir. Karşılaşılan durumun doğası; bilginin niteliği, niceliği ve kişinin bir bilgiyi işleme becerisi hakkında sahip olduğu bilgiyi ifade eder. Uzun ve karmaşık cümleleri hatırlamanın zor olduğunu bilmek, buna misal verilebilir.
C)Strateji Değişkenleri: (Strategy Variables) Bireyin, bir problemi halletmekte ya da bir rolü yerine getirmekte kullanabileceği stratejiler hakkındaki bilgisidir. Bu değişken mesela bir telefon numarasını ezberlemek için kullanılan ya da müracaatlar stratejilerde gözlenebilir: Bir kişi çoğu zaman numarayı yazar, daha sonra yineler ya da numarayı hatırlaması daha basit parçalara böler.

ÜST BİLİŞ DAVRANIŞLARI GELİŞTİRMEK İÇİN STRATEJİLER

1.    Ne bildiğini ve ne bilmediğini belirlemek
2.    Düşündükleri hakkında konuşmak
3.    Düşünme günlüğü tutma
4.    Planlama ve öz düzenleme
5.    Düşünme sürecinden bilgi edinmek
6.    Öz değerlendirme

ÜSTBİLİŞİN ÖĞRETİMİ

Üst bilişin öğretimi, bireyin kendi bilişsel süreçlerinin nasıl işlemiş olduğunu anladığında; bu süreçleri denetleyebileceği ve daha nitelikli bir öğrenme için bu süreçleri tekrardan düzenleyerek daha etkili kullanabileceği varsayımına dayanmaktadır. Üst biliş, bireyin kendi zihinsel etkinlikleri üzerinde tahmin etme, plan yapma, izleme ve değerlendirme gibi kabiliyetlerini kapsar (Brown, 1980). Drmrod’a (1990) göre bu kabiliyetlere sahip olan bir talebenin ise aşağıdaki davranışları göstermesi beklenir:
• Kendi öğrenme sürecinin, belleğinin ve hangi öğrenme vazifelerinin tamamlanması gerektiğinin bilincinde olması,
• Hangi öğrenme tekniğinin etkili, hangilerinin etkisiz olduğunu bilmesi,
• Karşılaştığı bir vazife için başarılı olacağını aklınızdan geçirdiği bir yaklaşım planlaması,
• Öğrenme stratejilerini etkili biçimde kullanımı,
• O anki öğrenme durumunu seyredebilmesi, bilgiyi başarılı bir biçimde öğrenip öğrenmemiş olduğunu bilmesi,
 • Daha önce depolanmış bilginin geri çağrılması için etkili metotları bilmesi.