Deney Yöntemi

DENEY YÖNTEMİ





Deney bilimsel bir olayı kanıtlamak için yapılan deneme etkinliğidir. Deney koşulları belirlenmiş ve denetlenebilir ortamlarda yapılır. Bilinmeyen bir gerçeği bulmak, bir varsayımı, bir ilkeyi sınamak için kullanılır. Öğrencilerde bilimsel düşünceyi geliştirir.


Öğretmen deneyin hedeflerini dersin hedeflerini çerçevesinde belirledikten sonra gerekli araç-gereçleri önceden hazırlar bir ya da birkaç kez ön deneme yaptıktan sonra sınıfta gerekli güvenlik önlemlerini de aldıktan sonra deney uygulamasını gerçekleştirir. Deneyi öğretmen yaptıktan sonra, mutlaka öğrenciler yapmalı ve bilimsel süreç ile ulaşılacak sonuçlar tartışılarak bulunmalıdır.

Deney Planı; Deneyin konusu, deneyin amacı, deneyin zamanı, araç ve gereçler, süreç (işlem) basamakları, temel açıklamalar, sorulacak sorular, sonucun bulunması, sonucun raporlanması aşamalarından oluşur.

DENEY YÖNTEMİ NİÇİN KULLANILIR? 
• Bilimsel gerçekleri bulmak 
• Olaylar, olgular arasındaki bağlantıları ve bu bağlantılarla ilgili yasaları bulmak 
• Varsayımların ispatını yapmak 
• Gerçeklerin anlaşılmasını sağlamak 
• Beceri geliştirmek 
• Öğrenmeyi somutlaştırmak 
• İlkelden deneyim yaşatmak

DENEYİN ETKİLİ KULLANILMASI PLANLI YAPILMASI

• Öğretmen önce yapmalı (beklenmedik durumlarla karşılaşmak için) Sonra hem öğrenci yapmalı, öğretmen yönlendirici ve rehber alınmalı

• Uygun araç - gereç hazırlanmalı
• Süre dikkatle kullanılmalı
• Temel açıklamalar yapılmalı
• Deney sonucu tartışılmalı


DENEY YÖNTEMİNİ KULLANMANIN YARARLARI
·                     Deney yöntemiyle öğrenci deneyin nasıl düzenleneceğini, neler yapılacağını ve deneyin nasıl sonuçlandığını görür. Öğrenci, bilgi elde etme sisteminin içinde yaşar. Bütün bu aşamalarda aktif olan öğrencidir. 
·                     Öğretimde bireyselliğe yer verir. Öğrenme kuvvetli ve etkili olur. Öğrenilenlerin unutulmaması ve gerektiğinde hemen uygulanabilmesi veya kullanılabilmesi özellikleri vardır.
·                     Yöntemin el becerilerini geliştirmesi, araştırmayı teşvik etmesi, öğrencileri aktif hale getirmesi, bilimsel ilgi uyandırması, yaratıcı düşünceyi geliştirmesi, yapılan yanlışlıklara anında müdahalenin söz konusu olması gibi başka olumlu yanları da vardır.
Laboratuvar metodunun sakıncaları;
·                     Hem maddi hem de zamanın kullanımı açısından ekonomik değildir.
·                     Az sayıda öğrenciye çalışma imkânı verir.
·                     Bilgiye değil beceriye daha fazla ağırlık verir.

LABORATUVAR YÖNTEMİNDE KULLANILAN TEKNİKLER 
a) Gözlem daha önce bir yöntem olarak da işlendiği için burada bir teknik olarak fazla üzerinde durulmayacaktır. Yani laboratuvar yönteminde baştan sona gözlem tekniği kullanılmaktadır. 
b) Deney, gözlemin ileri safhasıdır. Deneyde araştırmacı olayın içinde yer aldığı için, olayın gidişine müdahale edilebilir. Gözlemde bu mümkün olmayıp, sadece izlemekle yetinilmektedir. Öğretimde yapılan deneyler genel olarak iki çeşittir:
1.Öğretmen deneyleri 
2.Öğrenci deneyleri
Öğretmen deneyinde, öğrenci pasif ve seyirci durumundadır. Bu tür deneylere "gösteri" de diyebiliriz. 
Öğrenci deneyleri yaparak-yaşayarak öğrenmede önemli sayıldığı için, öğretimde en çok tercih edilmesi gereken deney türüdür. Burada öğrenci aktiftir. Öğrenci deneyleri bedenî ve zihnî hareketlilik sağlamaktadır. 
Öğrencilerin yaptıkları deneylerde başarısız olmaları durumunda deneyin öğretmen tarafından tekrarlanması ve olumlu sonucun öğrencilere gösterilmesi gereklidir. Öğrencileri deneye teşvik edilmeli, onlara deneyin önemi hissettirilmeli ve deney plânları yaptırılmalıdır.
c) Gösteri Tekniği Gösteri tekniğinde aktif olan öğretmendir. Öğrenciler dinleyici ve seyirci durumdadırlar. Bu tekniğin anlatımdan farkı, burada birçok âlet kullanılarak bir deney veya iş yapılmaktadır. Anlatımdan ziyade yapılanlar önemlidir. Öğrencileri dikkat ve ilgileri başarılı bir şekilde çekilebilir. 

Bu teknik sadece fen derslerinin laboratuvar yöntemi ile işlenmesi sırasında değil, gösterip yaptırma, model olma veya gösterme, rol oynama, drama gibi şekilleri ile sosyal bilimlerde ve diğer derslerde (müzik, spor, resim vs.) de başarı ile kullanılabilir. Bu konuda o derslerin özel öğretim yöntemleri kısmına bakılabilir.